Naast onze jarenlange expertise als architectenbureau, zijn wij ook gespecialiseerd in de opmaak van asbestinventarisatie. Wij bieden een gedetailleerde asbestinventarisaties aan, waarbij er een grondige analyse van de aanwezigheid en risico's van asbest in diverse gebouwen en constructies wordt aangeleverd.
Sinds eind 2022 verplicht de Vlaamse overheid een asbestinventaris op te stellen voor de verkoop of overdracht van gebouwen van voor 2001. Tegen 2032 wordt dit attest verplicht voor elke eigenaar van een woning of pand gebouwd voor 2001, ook zonder dat er sprake is van verkoop. Dit alles met als doel een asbestveilig Vlaanderen tegen 2040.
Het asbestattest bevat informatie over asbest in een woning en toetst of de woning asbestveilig is. Zo zijn de koper en verkoper duidelijk geïnformeerd.
Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Op basis van deze inventarisatie levert de OVAM voor elk gebouw een uniek asbestattest af. Het asbestattest bevat informatie over asbest in een woning en toetst of de woning asbestveilig is, waardoor de koper en verkoper duidelijk geïnformeerd zijn. Het attest beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw:
• welke materialen of gebouw-onderdelen asbest bevatten;
• wat de staat is van het asbest;
• en geeft advies over hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.
Het opstellen van de asbest-inventarisatie verloopt in 3 stappen:
De klant bezorgt ons alle technische informatie die hij/zij bezit van het gebouw in kwestie. (plannen, historiek, opbouw, technische fiches, …
Wij, als asbestdeskundige, doen een plaatsbezoek en maken een inventaris op. Deze inspectie op basis van voorkennis, expertise, observaties, staalafnames en laboanalyses.
De inventarisatie voor een asbestattest is ‘niet-destructief’. Een niet-destructieve asbestinventaris beschrijft enkel de materialen die een risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik van het gebouw. Tijdens de inspectie worden nooit wanden of vloeren beschadigd om ingesloten asbest op te sporen. Bij het opstellen van een destructieve asbestinventaris gebeurt dat wel.
Toch zijn ook voor een niet-destructieve inventaris soms kleine beschadigingen van verdachte materialen nodig. Vaak kan alleen een laboanalyse met zekerheid bepalen of het materiaal asbesthoudend is of niet. Voor de monstername moet dan een stukje van het verdacht materiaal verwijderd worden.
Na de visuele inspectie worden de verschillende waarnemingen gebundeld en bekomt men, na een volledige invoer van de gegevens, het asbestattest. Hierin staat beschreven waar er eventueel asbest in het gebouw zit, in welke staat het asbest zich bevindt en hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden. Ook de laboresultaten van de genomen monsters zullen hierin terug te vinden zijn. De standaard geldigheids-termijn van een asbestattest is 10 jaar of tot er een recenter asbestattest wordt opgesteld.